We hebben de mogelijkheid om een splittest uit te voeren naar delen van een lijst om daarna de 'winnende' mail naar de rest van de lijst te kunnen sturen, of om deze naar gelijke delen van de lijst te sturen om er achter te komen of een bepaald format beter scoort. Uitgaande dat er een splittest uitgevoerd wordt, dien je met een aantal zaken rekening te houden.
Allereerst: Het is en blijft een momentopname. Het kan zijn dat er 1 van de volgende zaken optreedt:
- Er kunnen na het verzenden van de splittest nog mails worden geopend van de 'verliezende' mail, waardoor het kan lijken alsof de verkeerde mail is verstuurd. Maar gezien de 'winnende' mail na de aangegeven periode naar de rest van de lijst is verstuurd, wordt er daarna geen rekening meer gehouden met de openers van de mail(s) nĂ¡ die periode. Daar kunnen dus nog een aantal andere openers tussen zitten die niet worden meegenomen in de telling van de resultaten voor verzending naar de rest van de lijst.
- Er kunnen door redenen die door ons achteraf niet meer te achterhalen zijn verschillen in opens (en dus ook kliks) zitten. Dit kan bijvoorbeeld komen doordat er in de ene helft van de lijst meer adressen zitten van een bepaalde emailprovider, die strenger reageert met oog op spam. Maar t kan ook voorkomen dat er bij een internet provider een storing is waardoor hier andere resultaten uit voortkomen. Uitgaande dat beide mails 'correct' zijn (voorzien van uitschrijflink, afbeeldingsbreedte correct aangepast) kunnen wij helaas niet meer zien wat daar dan de oorzaak van is geweest.
- Een splittest die een week eerder verstuurd werd kan bijvoorbeeld behoorlijk andere resultaten hebben als een splittest die deze week verstuurd wordt. Ook hier heb je te maken met dat t een momentopname is. (Vakantieperioden willen nog wel eens voor andere openrates zorgen). Hou hier dus rekening mee.
- Uitgaande dat alleen de inhoud van de mail veranderd is, zal je geen resultaten van de test kunnen beoordelen op basis van t aantal opens. Voorbeeld: Mail A is door 50.000 man geopend en Mail B door 42.000 waarbij de afzender, onderwerp & preheader hetzelfde zijn (en bijv alleen de kleur van de buttons binnen de mail aangepast is). Dan heb je hier dus weinig aan, omdat 8000 man die button niet eens gezien hebben. Uitgaande dat er dan op kliks wordt gemeten voor de test, zal er eerst een berekening gemaakt moeten worden op basis van gelijke openrates voordat daar iets zinnigs over gezegd zou kunnen worden mbt evt aanpassingen met het nieuwe format voor toekomstige mails.
- Splittests hebben onder aantallen van 50.000 in onze optiek eigenlijk weinig nut. Dit moet echt op een grote groep worden uitgevoerd om er enigszins waardevolle informatie uit te kunnen halen. Anders hoeft er ergens maar iets van een storing bij een provider te zijn om hier erg scheve resultaten bij te behalen. Hoe groter de groep, des te betrouwbaarder het resultaat.
Hou er dus rekening mee als je hieraan begint, dat 't zou kunnen dat er meerdere tests moeten worden gedaan voordat je met zekerheid kan zeggen dat iets beter scoort. Het gemiddelde van meerdere momentopnamen tekenen tenslotte een beter beeld dan een enkele. Vraag jezelf ook vooraf af of het de moeite gaat lonen voor de hoeveelheid werk die erin zit. We zien vrij vaak dat de resultaten dermate dicht bij elkaar liggen dat er eigenlijk weinig nuttige informatie uit is voortgevloeid en er eigenlijk alleen maar tijd is verspild. Met name op 'kleine' lijsten kun je er het nut van afvragen.
Om de resultaten van een verzonden splittest in te zien, ga je naar Statistieken>Splittest statistieken en volg je daar de vervolgstappen. De nieuwsbrief statistieken van de verzonden test zijn tevens nog afzonderlijk in te zien door op 1 van de nieuwsbrief namen die daar te zien zijn te klikken.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.