Waarom verlaten klanten hun winkelmandje?
Er zijn zes veelvoorkomende redenen waarom mensen hun shopping cart achterlaten:
Prijs
Klanten vullen hun winkelmandje met producten, maar haken af wanneer ze de totale prijs zien. Dit betekent niet per se dat ze de producten niet leuk vinden, maar dat de uiteindelijke kosten hoger zijn dan verwacht of gewenst.
Verzendkosten
Onverwachte verzendkosten kunnen een dealbreaker zijn. Als de verzendkosten pas bij het afrekenen zichtbaar worden en hoger zijn dan verwacht, kunnen klanten besluiten hun aankoop niet door te zetten.
Traag en ingewikkeld afrekenproces
Een omslachtig betaalproces, waarbij klanten veel gegevens moeten invullen of door meerdere stappen moeten gaan, kan frustrerend zijn. Hoe eenvoudiger en sneller het afrekenen, hoe groter de kans op conversie.
Technische problemen
Foutmeldingen, een trage website of betalingsproblemen kunnen ervoor zorgen dat klanten afhaken. Wanneer de aankoop niet soepel verloopt, zoeken ze vaak een alternatief.
Gebrek aan tijd
Soms voegen klanten een product toe aan hun winkelmandje, maar worden ze afgeleid of hebben ze op dat moment geen tijd om de aankoop af te ronden.
Beperkte betaalopties
Als een klant zijn favoriete betaalmethode niet ziet, kan dit leiden tot wantrouwen of ongemak, waardoor hij besluit niet af te rekenen.
Hoe kun je de conversie verhogen en abandoned carts terugwinnen?
Veel winkelmandjes worden verlaten, maar gelukkig kun je hierop inspelen. Dit kan op twee manieren:
Herinner bezoekers aan hun achtergelaten winkelmandje
Met e-mail automation kun je geautomatiseerde herinneringen sturen naar klanten die hun winkelmandje hebben verlaten. De eerste e-mail wordt meestal 1 tot 3 uur na het verlaten van de winkelmand gestuurd en bevat een directe link om de aankoop snel af te ronden. Dit soort e-mails presteren vaak goed en helpen verloren conversies terug te winnen.
Je webshop moet dat dan wel ondersteunen, want die weet
1) het mailadres van de klant
2) wat er in het winkelwagentje zit
3) dat het wagentje gedurende 1 uur verlaten is, en dat de klant niet nog bezig is met winkelen.
4) een limiet, zodat er niet vaker dan bijv 1x per maand de mail wordt aangeroepen
En in MailCamp moet je gebruik maken van:
1) De API
2) Een mailinglijst waarop je het adres kan plaatsen
3) Een veld waar je de informatie in kan zetten
4) Een mailing die klaar staat met een button naar je webwinkel
Je API call ziet er dan globaal zo uit:
$xml_data = '
<xmlrequest>
<username>' . $username . '</username>
<usertoken>' . $token . '</usertoken>
<requesttype>subscribers</requesttype>
<requestmethod>SendMail</requestmethod>
<details>
<to_details>
<subscriberid>99999</subscriberid>
<listid>1234</listid>
<to_firstname>2</to_firstname>
<to_lastname>4</to_lastname>
</to_details>
<from_details>
<from_name>Bedrijfsnaam</from_name>
<from_address>info@bedrijfsnaam.nl</from_address>
<replyto>info@bedrijfsnaam.nl</replyto>
<bounce_address>bounce@bedrijfsnaam.nl</bounce_address>
</from_details>
<newsletterid>123</newsletterid>
<type>h</type>
<userid>123</userid>
</details>
</xmlrequest>
';
Opmerkingen
0 opmerkingen
Artikel is gesloten voor opmerkingen.