Een captcha op een formulier is sterk aan te bevelen om te voorkomen dat spambots formulieren automatisch invullen waardoor er vele vervuilde adressen op de mailinglijst komen. Elke mail die naar een spamadres wordt gestuurd (dus ook de bevestigingsmail) is er één teveel en schaadt de verzendreputatie.
MailCamp heeft altijd de optie gehad om een captcha aan te zetten op een formulier waarbij er enkele letters moeten worden overgetypt. MailCamp heeft sinds enkele jaren óók de mogelijkheid om het gebruikersvriendelijkere Google reCaptcha te activeren bij formulieren.
Onze hosted accounts (als je inlogt bij https://edsX.mailcamp.nl) kunnen hier gebruik van maken zonder dat ze een actie hoeven te doen. Onze overige klanten (met een installatie op een eigen subdomein) moeten wél een actie doen namelijk het genereren van een site key en secret key in het reCaptcha Admin Console van Google.
Log daarvoor in op https://www.google.com/recaptcha/admin/create.
Kies onder 'reCAPTCHA-type' voor type v2 en vervolgens voor "Selectievakje 'Ik ben geen robot'".
Accepteer de voorwaarden en klik op 'Verzenden'. Vervolgens worden de sitesleutel en de geheime sleutel gegenereerd.
Hierna moet er nog een extra vinkje worden uitgezet om ervoor te zorgen dat de verificatie goed zal werken.
Klik op het Instellingen-wieltje rechts bovenin de pagina;
Scroll naar beneden en vink je vakje 'De herkomst van reCAPTCHA-oplossingen verifiëren' uit.
De software verifieert het domein waarop het formulier staat lokaal. Dat werkt als volgt; binnen het gebruikersaccount van de MailCamp-gebruiker moet een mailinglijst aanwezig zijn met in het afzendadres het domein waarop het formulier wordt geplaatst. Dit zorgt ervoor dat de verificatie sluitend is en daarom kan dit vinkje uit.
Let op! Bouw je een website op een test omgeving? Dan zal de verificatie waarschijnlijk niet goed gaan. Op bijvoorbeeld 'localhost' werkt de verificatie überhaupt niet. Indien je een website draait op een andere test-url bijvoorbeeld https://acceptatie.mijndomein.nl dan zal je een mailinglijst moeten aanmaken met als afzendadres info@acceptatie.mijndomein.nl. Want onze software kijkt of er een mailinglijst bestaat met dezelfde 'hostname' als waar de formulier-POST vandaan komt.
MailCamp Instellingen
Heb je in MailCamp administrator rechten? Dan kun je in MailCamp door de gebruikers te wijzigen onder het tabblad 'Uitgebreide Gebruikers Instellingen' de sitekey en secretkey per gebruiker toevoegen. Bij elk nieuw formulier van die gebruiker zullen de keys automatisch worden ingevuld.
Ben je als gebruiker ingelogd? Dan kun je rechtsboven via 'Mijn Account Gegevens' de beide sleutels toevoegen.
Wil je de Landing Page Builder gebruiken? Dan kun je als administrator deze keys ook invullen onder Instellingen en vervolgens het tabje 'Module Instellingen' en achter 'Landing Page Builder' onder het linkje 'Instellen'.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.