Binnen MailCamp wordt er onderscheid gemaakt tussen mailinglijsten en segmenten. Bijvoorbeeld als je een nieuwsbrief gaat versturen kun je kiezen of je wilt versturen naar een mailinglijst in zijn geheel, een deel van een mailinglijst of een segment.
Het is goed om te weten wat precies het verschil is en wanneer je een mailinglijst gebruikt en wanneer een segment.
Wat is een mailinglijst?
Een mailinglijst is als het ware een map waaraan je contactpersonen kunt toevoegen. Een contactpersoon staat altijd op een mailinglijst. De contactpersoon is altijd uniek. De unieke waarde is altijd het emailadres. Een emailadres kan maar één keer op een mailinglijst voorkomen. Bij het importeren wordt er automatisch ontdubbeld.
Verder heeft een contactpersoon op een mailinglijst een eigen optin status. In MailCamp heet dit de Activiteit Status. Deze kan zijn; Actief, Bounced of Uitgeschreven.
Wat is een segment?
Een segment is een bundel regels op een mailinglijst. Je kunt meerdere regels (of filters) binnen een segment toevoegen. Bijvoorbeeld; iedereen die in Amsterdam woont én Jasper heet van zijn voornaam. Of iedereen waarbij de postcode tussen de 1000 en 1100 ligt. Of iedereen die de laatste nieuwsbrief heeft geopend. Of juist niet.
Een segment is dynamisch. Dat wil zeggen dat als iemand verhuist van Amsterdam naar Den Haag en dit veld voor die contactpersoon in de mailinglijst wordt gewijzigd hij/zij automatisch uit het segment 'Amsterdam' wordt verwijderd. Ook als er nieuwe contacten worden toegevoegd bij het importeren zullen de aantallen van de segmenten automatisch mee wijzigen.
Bij het aanmaken van een segment kun je meerdere mailinglijsten selecteren. Indien een contactpersoon op meerdere lijsten staat wordt dit automatisch ontdubbeld.
Een contactpersoon heeft niet een eigen optin status. De optin status van de contactpersoon is de status van de betreffende mailinglijst waar het segment op is gebaseerd.
Wanneer gebruik ik een segment en wanneer een mailinglijst?
Wij adviseren altijd met zo min mogelijk mailinglijsten te werken. Dat heeft 3 redenen;
- Je wilt niet dat eerder uitgeschreven of gebouncede emails weer als actief op een nieuwe mailinglijst komen te staan.
- Je wilt een trackrecord opbouwen wanneer een contactpersoon een nieuwsbrief heeft geopend of ergens op heeft geklikt.
- Het komt de performance van de software niet ten goede als er steeds een nieuwe mailinglijst wordt geïmporteerd. Dit doet de database namelijk exponentieel groeien.
Er is echter één valide reden om een nieuwe mailinglijst aan te maken. Dat is als er een aparte optin status vereist is.
Voorbeeld: Stel een contactpersoon is lid van een voetbalclub en deze club verstuurt nieuws, wedstrijduitslagen, aanbiedingen van partners en de jaarlijkse contributie-mail.
Dan zou je één mailinglijst kunnen maken met een checkbox (multi-select)-veld waarbij aan of uitgevinkt staat wat deze contactpersoon wél en niet wil ontvangen. Hier zou je segmenten voor kunnen aanmaken, echter... Indien er naar een segment wordt gemaild en deze persoon schrijft zich uit, dan is hij/zij gelijk voor alle segmenten afgemeld en dat is misschien niet wat je wilt.
Dus als er sprake is van aparte 'optin'-statussen, dan kun je beter losse mailinglijsten aanmaken.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.