Het komt vaak voor dat klanten maar blijven mailen naar een totale lijst, maar daarbij kan het voorkomen dat een groot deel van die lijst al tijden geen nieuwsbrief opent. Dit heeft invloed op de openrates, wat ook weer zijn weerslag heeft op het doorlaten van de mail door een spamfilter.
Stel: Er wordt continu niet meer dan 10% geopend op een lijst van 10.000 adressen, dan zeg je als verzender dus eigenlijk tegen een spamfilter: "Het overgrote deel van mijn lijst is niet meer relevant". Dan zal die spamfilter vervolgens dus ook je mail minder goed doorlaten, gezien deze je markeert als 'irrelevante verzender'. Dan kan t dus lonen om van dat deel van je lijst afscheid te nemen en je te focussen op de adressen die wel actief openen en/of klikken.
Hier kun je dan de module voor gebruiken die je hier vindt : 'Mailinglijsten>Mailinglijsten opruimen'.
Met deze module kun je instellen waar de adressen aan zouden moeten voldoen om hierin te worden meegenomen. Daar zijn een aantal opties bij mogelijk mbt het verwerken ervan. We laten hieronder zien wat de mogelijkheden zijn en wat daarbij de beste mogelijkheid zou zijn mbt het "weglaten" van deze adressen.
We zien in onderstaand screenshot dat er nog geen koppeling is met de lijst 'prospects'. Die willen we bij deze instellen. Klik op de link 'opruim instellingen' aan de rechterkant.
Nu kun je wel met vrij grote zekerheid stellen als je regelmatig verzendt, dat als een ontvanger al een jaar de nieuwsbrief niet geopend heeft, dat ie dat dan in het komende jaar ook niet zal doen. In het voorbeeld wordt tevens gefilterd op een termijn van "langer dan een jaar ingeschreven". Dan bestaan er een aantal opties om deze contacten bij volgende mailings uit de lijst te filteren. De beste optie daarvoor zou zijn om een extra veld aan te maken wat geupdate kan worden met een bepaalde waarde, zodat deze er later uit te filteren zijn.
'Permanent verwijderen', of 'verplaatsen naar een andere lijst' kan problemen veroorzaken doordat de adressen misschien toch nog in een import bestand staan en ze derhalve later per ongeluk toch weer worden geimporteerd. Let hier dus wel op in het geval dat hiervoor gekozen wordt, dat ze dan ook niet meer in een import bestand staan. Daarnaast is er helaas van tevoren niet in te zien wie daar allemaal aan voldoen. Dus het risico bestaat dat er in 1 klap een (te) grote hoeveelheid adressen worden verwijderd en er een backup moet worden aangevraagd. Iets wat te voorkomen is door wat we zometeen uit gaan leggen.
De opties 'markeren als gebounced' of 'uitgeschreven' hebben weer het nadeel dat er later niet meer te zien is wie zichzelf heeft uitgeschreven of ooit is gebounced. Vandaar dat t advies zou zijn om een extra veld aan te maken (waarbij hieronder wordt getoond wat de stappen zijn). Dit is om dan het adres een waarde mee te geven zodat deze er via de segmenten optie uitgefilterd kunnen worden voor verzending.
Wel is t daarbij dan zeer belangrijk dat er ook voor de optie segmenten wordt gekozen bij het verzenden. Anders heeft t niet veel zin gehad, omdat er dan nog steeds naar de hele lijst verzonden wordt.
In dit bovenstaande geval zal er eerst een extra veld moeten worden toegevoegd. Dan doe je onder "mailinglijsten>Extra velden'.
Kies voor "tekst veld", geef het een naam en druk op volgende. In het volgende scherm hoeft niets gekozen te worden. Druk weer op volgende en koppel het aan de betreffende lijst.
Vervolgens zou je in dat geval weer terug kunnen gaan naar de lijstopruiming en daar kiezen voor het veld wat net is aangemaakt onder de optie 'update waarde van extra veld'. Daarbij zou je dan dus kunnen kiezen voor onderstaande instelling. Druk vervolgens op opslaan. Daarna gaan we via de segment optie alles wat geen '1' bevat uitfilteren van de te verzenden selectie.
Dan kom je terug in het overzicht en druk je op 'handmatig opruimen'. Vervolgens worden de adressen in kwestie gemarkeerd met het gekozen criterium en wordt dit daarna wekelijks automatisch verwerkt. Dit hoeft dus maar 1x ingesteld te worden.
Let wel op: Als er maar zeer sporadisch gemaild wordt, vallen adressen dus eerder buiten de selectie. Hou hier dus rekening mee. De kans dat ze zouden openen wordt dan namelijk steeds kleiner.
Nadat dit gedaan is, zou er een segment moeten worden aangemaakt wat hieronder in het screenshot te zien is. Dan wordt iedereen die een '1' in dat veld heeft niet meer meegenomen bij t verzenden naar dat segment.
Let er dus wel op dat er dan voor 'bevat niet' wordt gekozen. Anders filter je juist de 'actieve' adressen eruit en die wil je natuurlijk wel bereiken.
Er kan uiteraard ook voor een andere waarde gekozen worden voor het extra veld. De '1' is in dit geval slechts een voorbeeld. In een tekstveld zou bijvoorbeeld ook de waarde 'inactief' gezet kunnen worden. Maar voor t voorbeeld maakt dit niet echt uit. Je kan gebruiken wat je wilt, in zoverre.
Op deze manier hou je in ieder geval in de kijker wie er op welke manier uit de lijst "verdwenen" is en er er geen backups te hoeven worden aangevraagd als de selectie in eerste instantie toch iets te strikt afgesteld blijkt. Dat hebben we in het verleden vaak voorbij zien komen. Met bovenstaande manier is hier dus geen sprake van.
Als de mail verzonden moet worden, kies dan voor deze optie.
Zo hou je je lijst 'schoon' en hou je een betere engagement met je publiek over. Het heeft namelijk totaal geen zin om maar stug door te blijven mailen naar adressen die toch niet openen. Het werkt zelfs contra-productief omdat je mail minder goed aan zal komen.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.