Hebben jullie "include:spf.mailcamp.nl" aan jullie SPF record toegevoegd in het verzenddomein van een bepaalde mailinglijst? En ook het onderstaande DKIM record* toegevoegd? En staan er nog steeds rode kruisjes bij het mailinglijst overzicht? Dan kan dat aan 3 dingen liggen;
- Het DKIM record is door ons nog niet gecontroleerd
- De DNS is nog niet overal zichtbaar
- Er zit een fout in het DNS record
1. Het DKIM record is door ons nog niet gecontroleerd
Bij MailCamp checken we eens per 24 uur of SPF, DKIM en DMARC correct is toegevoegd op alle mailinglijsten. Daardoor kan het zijn dat het SPF, DKIM en DMARC record correct zijn aangemaakt maar dat er tóch rode kruisjes staan in het overzicht. In dat geval kun je een handmatige check uitvoeren door de mailinglijst te wijzigen en op te slaan. Bij het opslaan van een mailinglijst wordt er namelijk een realtime check gedaan. Grote kans dat de rode kruisjes veranderen in groene vinkjes. Is dat niet het geval? Lees dan optie 2 en 3
2. De DNS is nog niet overal zichtbaar
DNS staat voor Domain Name System. Een wijziging in dit 'systeem' kan tot wel 24 uur duren. Dat heeft mede te maken met welke TTL (Time To Live) is ingesteld voor het SPF, DKIM en DMARC record. Als je de TTL op 5 minuten zet zal de DNS eerder 'zichtbaar' zijn dan als je kiest voor 24 uur. En dan kan het ook nog zijn dat de ene DNS checker een record wél ziet maar dat MailCamp de DNS record nog niet 'ziet'.
Een voorbeeld van een externe DNS checker voor SPF, DKIM en DMARC is https://emailstuff.org/authentication. Je kunt hier checken of include:spf.mailcamp.nl al voorkomt in het SPF record en of het DKIM record een 'success' geeft. Kies als selector 'mailrelay' en vul het afzenddomein in.
Blijkt alles goed te staan maar geeft MailCamp nog geen groene vinkjes na het opnieuw opslaan van de mailinglijst? Dan is het een kwestie van iets meer geduld.
3. Er zit een fout in het DNS record
Het komt geregeld voor dat er een fout in de DNS zit. Zo kan het zijn dat er meerdere SPF records voor één domein aanwezig zijn. Dan zouden die bijvoorbeeld moeten worden samengevoegd. Of er zit een typo in. De externe SPF checker https://emailstuff.org/authentication kan zeker in het geval van een foutmelding op het DKIM record soms laten zien wat er fout gaat. Soms moeten de aanhalingstekens die op het record heen staan worden verwijderd. Maar het komt ook vaak voor dat we spaties zien in de lange string van de DKIM. Check dus goed wat er aan de hand is en lees deze blogpost over SPF en DKIM toevoegen/wijzigen en lees dit artikel over DMARC.
* DKIM record:
mailrelay._domainkey.{{afzenddomein}}. IN TXT "v=DKIM1; k=rsa; p=MIGfMA0GCSqGSIb3DQEBAQUAA4GNADCBiQKBgQCv9JA7rBYdPWqzlU0hrydKWA+JHT/2k3EclQ5yWUY3t+Ni1WKgh1nq69urNHHv5bRyq8iITHfq1CZfXMjPd1yeJ1xepzaK8nv+SY4aWApY/Zbwmc7Vwr4XKZXdJwp5UzVQU9EmTDPl/BaRCh0U7XHlOyN7noY7iNw6yCM94tOd0wIDAQAB;"
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.