Het kan voorkomen dat er een mail gestuurd wordt naar een bestaande lijst en dat er tijdens t verzendproces een ander afzendadres moet worden gebruikt. Dat kan, maar dan moet je wel rekening houden met de volgende zaken:
- Het te gebruiken afzenddomein moet zijn voorzien van SPF en DKIM. Om deze records aan te maken kan er een mailinglijst worden aangemaakt, klik daar dan op de rode kruisjes die je ziet na t opslaan en speel deze info door naar je domeinbeheerder/hosting om de records aan te laten maken. Mocht er onduidelijkheid zijn: laat 't ons even weten!
Na aanmaken zou t handiger/een stuk sneller zijn dat ze meteen kunnen worden gecontroleerd voordat er wordt teruggekoppeld naar ons dat ze zijn aangemaakt. Hoe dit in zijn werk gaat kan je hier lezen: Controleren van aangemaakte SPF en DKIM records. Vergeet t niet in alle gevallen terug te koppelen, gezien er naderhand nog iets aan onze verzendserver moet worden toegevoegd om t hele proces af te ronden. Anders wordt t DKIM record namelijk niet correct toegevoegd aan de verzonden mail!
Het scheelt vaak veel tijd om ze meteen te (laten) controleren voordat wij hiervan op de hoogte worden gesteld om heel veel communicatie heen en weer te voorkomen, omdat de controle nu meteen gedaan kan worden na het toevoegen. Mocht 't echt niet lukken om ze er correct in te zetten, neem dan svp even contact op met onze support en voeg dan meteen een screenshot toe van de (gehele) DNS zodat wij kunnen zien waar de fout zit. Daar hebben we dan een totaaloverzicht voor nodig omdat DNS tools nogal van elkaar verschillen en er helaas geen uniforme standaard is m.b.t. op welke exacte manier ze worden verwerkt. Vandaar dus het screenshot. Dan kunnen wij met grote waarschijnlijkheid meteen zeggen waar er iets moet worden aangepast.
- Het domein wat gebruikt wordt, moet ergens bij de mailinglijsten als bevestigde ('actieve') lijst aanwezig zijn. Met als reden dat dit is om te voorkomen dat iemand zomaar een mail vanuit een domein kan versturen, waarbij de verzender niet de eigenaar is van dat betreffende domein. Mocht je een melding krijgen "vul aub een geldig e-mailadres in" dan betekent dit dus dat er een (dummy) lijst moet worden aangemaakt, waarbij dit adres als afzender wordt gebruikt. Daar hoeven dan verder geen contacten in te staan, maar t zorgt ervoor dat je dit domein kan gebruiken om een mail vanuit een andere lijst te kunnen verzenden met dit als afzender.
Kortom: je kan niet verzenden uit een domein wat NIET verwerkt is als 'een afzendadres' in een bestaande lijst. Daarbij zou er tevens meteen gezien kunnen worden aan de vinkjes bij de lijst of de records correct zijn toegevoegd. Bij twijfel of t DKIM record is doorgegeven: Mail even naar support@mailcamp.nl of bel op 020 705 h
Hoe kan ik een andere afzender selecteren tijdens verzending? In het scherm wat getoond wordt nĂ¡ de mailinglijst/segment selectie (met de groene balk met t aantal waarnaar verstuurd gaat worden. Zie onder), kan er onderin op "meer opties" worden geklikt.
Dan klapt er een menu uit waarbij de afzender gegevens kunnen worden aangepast. Maar let dus wel goed op bovenstaande punten als je dit doet. Bij niet correct verwerkte DNS records (tevens aan onze kant) kan t dus voorkomen dat je mail hierdoor anders in de spam belandt.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.