Binnen e-mailmarketing komen veel termen voorbij. Nieuwsbrief, layout, template, mailing en campagne lijken op elkaar, maar betekenen niet precies hetzelfde. Hieronder leggen we het verschil uit.
Nieuwsbrief en mailing
De termen nieuwsbrief en mailing worden vaak door elkaar gebruikt. In de praktijk bedoelen we meestal hetzelfde: een e-mail die je verstuurt naar een groep ontvangers met informatie, nieuws of aanbiedingen.
-
Een nieuwsbrief wordt vaak gezien als een terugkerende mailing, bijvoorbeeld maandelijks.
-
Een mailing is een bredere term en kan ook eenmalige communicatie zijn, zoals een actie of uitnodiging.
In MailCamp vind je de nieuwsbrieven en mailings in het menu: Nieuwsbrieven > Nieuwsbrieven.
Een nieuwe Nieuwsbrief maak je door een bestaande te kopieren, of door te kiezen voor:
Nieuwsbrieven > Nieuwsbrieven > nieuwsbrief aanmaken en daar een template te kiezen.
Layout en template
Ook de termen layout en template worden doorelkaar gebruikt. Hiermee bedoelen we vooraf opgemaakte ontwerpen die je kunt gebruiken als basis voor je mailing. Meestal komt ieder soort blok 1 keer voor, en door die te kopieren, aan te passen of weg te laten, bepaal je hoe je nieuwsbrief er uit komt te zien.
Je gebruikt een layout of template dus als startpunt, waarna je de inhoud aanpast aan het doel van je mailing.
Templates vind je in het menu rechtsboven, bij 'mijn templates'. Maak hier dus geen nieuwsbrieven.
Campagne
Als je een of meerdere mailings klaarzet of inplant op specifieke momenten, kun je spreken van een campagne. Bijvoorbeeld een verjaardagscampagne die je via de Auto Segment Mailer verstuurt.
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.