Om adressen die via de API binnenkomen op de lijst te kunnen bevestigen in Mailcamp moet er een autoresponder worden aangemaakt met een bevestigingslink. Dit is om verkeerd gespelde adressen te vermijden (gezien deze de mail niet zullen ontvangen) en zodoende bounces te vermijden die de domein- en onze serverreputatie behoorlijke schade toe kunnen brengen. Bij t aanmaken van de API call of connectie vanuit het CRM pakket via een plugin dient er gekozen te worden voor de status "Niet bevestigd" en tevens dat er een autoresponder wordt getriggerd. Dat verschilt per plugin hoe en waar, maar dit moet vrij snel naar voren komen als optie.
Let op:
Contacten die via de Wordpress plugin worden ingeschoten hoeven dit proces niet te volgen, gezien de bevestiging intern via de WP plugin verloopt.
Het makkelijkst is om de autoresponder alvast als nieuwsbrief aan te maken, mochten er meerdere lijsten gebruikt worden. Dan kan deze min of meer als een soort 'template' gebruikt worden en hoeft er niet steeds overnieuw een nieuw bericht opgemaakt te worden. Als er begonnen wordt met een leeg canvas, zou dit bij een volgende autoresponder weer helemaal overnieuw gedaan moeten worden, dus t kan lonen om dit op deze manier te laten verlopen.
Nieuwsbrief aanmaken die als sjabloon gebruikt kan worden.
In de bijlage zit een zogeheten 'JSON' bestand waarmee een nieuwsbrief kan worden aangemaakt waar in wezen alles instaat om de adressen te kunnen bevestigen. De opmaak kan uiteraard nog naar wens gewijzigd worden, maar technisch gezien kan er zonder wijziging mee worden bevestigd.
Voor t aanmaken van een nieuwsbrief 'template' voor de autoresponder op basis van dit bestand dienen we (in de blauwe menubalk) te gaan naar Nieuwsbrieven>BEE nieuwsbrieven beheren>Nieuwsbrief aanmaken>Naam geven>Upload JSON bestand>bestand uit de bijlage kiezen. Vervolgens kan deze worden opgeslagen en kunnen we naar de volgende stap.
Autoresponder aanmaken
Dan moet er in Mailcamp een autoresponder worden aangemaakt die filtert op niet-bevestigde contacten. Hiervoor gaan we naar Autoresponders>Aanmaken en volgen we onderstaande screenshots. Als deze instellingen zijn gekozen kunnen we naar het volgende scherm
Uitgaande dat er eerst een nieuwsbrief is aangemaakt die gebruikt kan worden als 'template' voor de autoresponder, kiezen we in t volgende scherm onderin voor de optie "Autoresponder aanmaken op basis van een reeds gemaakte nieuwsbrief". (Zie voorbeeld in de bijlage). Hier hebben we alvast een beginnetje gemaakt, waarbij het technische gedeelte al gedaan is en er alleen nog maar gekeken hoeft te worden naar wat wijzigingen in evt opmaak/tekst/afbeeldingen.
Na selectie van de nieuwsbrief in kwestie laadt de editor. Hier dient nu alleen nog maar een onderwerp en evt preheader te worden ingevuld en kan er daarna rechts binnen de editor op 'opslaan' worden gedrukt en hierna op 'opslaan en sluiten'.
Dan komen we terug in t overzicht en dienen we alleen de autoresponder nog te activeren door op t kruisje te drukken.
Handmatige API calls
Let op: Bij een contact wat ingeschoten wordt via de API (Ofwel 'handmatig' en niet via plugin) dient de API call op onderstaande manier te worden aangepast. Waarbij de hieronder omkaderde waarden worden gewijzigd van 'yes' en 'false' naar 'no' en 'true' (deze zijn hieronder voor t voorbeeld alvast gewijzigd).
Zie 'contactpersoon toevoegen' in de API documentatie en onderstaand screenshot voor de benodigde aanpassing om de autoresponder goed te kunnen laten triggeren.
En tot slot: Vergeet niet goed te testen!
Opmerkingen
0 opmerkingen
U moet u aanmelden om een opmerking te plaatsen.